Vládkyně roku 2023

Konec kalendářního roku je tradičně spjat s takovými jistotami jako bilancování událostí uplynulého období, shon ve jménu dotažení rozdělaných projektů a posledních pár let také s vyhlášením barvy roku nadcházejícího. Ani letošní rok není výjimkou. Společnost Pantone vyhlašuje už od roku 2000 barvu nadcházejícího roku. Barvou pro nadcházející rok se stala Viva Magenta s kódem 18-750. Proč zrovna tato barva?

Podle společnosti Pantone jde o odstín, který pochází z přírody a který vyjadřuje sílu. Jde o barvu odvážnou, nebojácnou, pulzující a nevázanou. Zároveň je mocná a posilující, libuje si v čiré radosti a povzbuzuje k experimentování a sebevyjadřování. Jde o jemný karmínově červený tón, který vyjadřuje rovnováhu mezi teplými a chladnými odstíny. Je asertivní, ale není agresivní. Ač jde o karmínově červenou, nejde o žádnou dominu, spíše o „pěst v sametové rukavici“, jak objasňuje Panetone. Viva Magenta vyzařuje dynamiku a představuje takový transformativní červený tón, který je schopný řídit design a vytvářet pozitivní budoucnost. Barva roku 2023 vyjadřuje naší touhu přijmout nové výzvy, zkoušet nekonvenční věci a zároveň se u ostatních setkávat soucitem.

A co odlišuje novou barvu roku od její předchůdkyně? I když barva Very Peri v sobě také spojovala techniku s přírodou, Viva Magenta je schopná reagovat na naši potřebu síly. Nabízí nám jistotu a motivaci, kterou potřebujeme k překonávání dlouhodobě rušivých událostí. A že jich v posledních letech bylo! Pandemie, válka v podstatě na dohled, ekonomická nestabilita, narůstající nepokoje, zhoršující se změna klimatu.. Někdy je těžké po tom všem najít motivaci, právě s tím má pomoci Viva Magenta.

Vyhlašování barvy roku si neklade za cíl prosazování jedné konkrétní barvy. I když lze vypozorovat jasný vztah mezi vyhlášením konkrétní barvy a zvýšením počtu jejího využívání. Cílem projektu je podle společnosti Pantone pomoci společnostem i spotřebitelům, aby lépe porozuměli tomu, jakou sílu může barva mít.  Zároveň chce naučit,  že a jak lze využívat sílu a výraznost barev k ovlivnění vnímání. Že lze s pomocí správných barev zlepšit designovou strategii značky nebo zlepšit prezentaci vlastní identity. A jaké barvy už se pyšnily titulem barva roku? Podívejte se sami.