Co je blog

Než se pustíme do úvahy, zda je blog to pravé ořechové, pojďme si nejprve osvětlit, co to ten blog vlastně je. Slovo blog vzniklo z anglických slov web log. To bylo označení pro webové zápisníky, deníky, které se na konci 90. let minulého století staly oblíbenou disciplínou. Internetoví uživatelé přenesli své osobní zápisky z papírových zápisníků na vlastní webové stránky. Protože postupně rostl počet uživatelů internetu, objevovaly se i nástroje, které měly za úkol uživatelům usnadnit jejich pohyb a tvorbu ve virtuálním světě. A tak vznikly prostory, díky kterým bylo možno vést blog bez nutnosti provozovat vlastní webové stránky. Psát internetové deníky a plnit je vlastními postřehy, nápady, zážitky a myšlenkami bylo velmi jednoduché. A aspoň v určitých částech společnosti oblíbené.

Web, nebo blog?

Jaký je rozdíl mezi webovými stránkami a blogem? Webové stránky obecně mají statický obsah, který se aktualizuje jednou za delší časový úsek. Typickým příkladem jsou webové stránky firmy. Na nich najdete důležité informace. Dozvíte se, čím se firma zabývá, co vyrábí, co prodává, pak taky kde sídlí, jak ji můžete kontaktovat. Někdy se na webových stránkách můžete seznámit se zaměstnanci firmy, někdy si můžete přečíst recenze zákazníků podniku. V zásadě jde ale skutečně o víceménně neměnný obsah. K jeho aktualizaci dochází především v případě změn uvedených údajů. 

Blog je mnohem živější útvar. Jde o vlastně o typ webové stránky. Jak víme, jde původem o webový zápisník. Obsah blogu tedy není statický, nýbrž dynamický. Nové záznamy se řadí dopředu a tím odsouvají starší obsah dozadu. Jde o chronologické řazení.  Neexistuje žádné obecné pravidlo pro četnost aktualizace blogu. Existují blogy, které jejich autoři aktualizují téměř denně. Každý den sem zkrátka napíší nový příspěvek. To bývají především blogy osobní povahy. Častější ale bývá méně častá aktualizace.

K čemu je blog

Každý blog může být součástí webových stránek. Na druhou stranu ale ne každou webovou stránku můžeme označit za blog. Zatímco na přelomu tisíciletí se velké popularitě těšily především osobní blogy, později je pro sebe objevily a objevují firmy a podniky. Důvod? Jde o prostor ideální pro podávání informací o oboru, o problematice, prostor ideální pro vzdělávání zákazníků. Kromě vzdělávání lze blog využít pro komunikaci s veřejností, se zákazníky stávajícími i potenciálními.

Kvalitní obsah blogu, který je pravidelně aktualizován, má navíc další přidanou.  hodnotu. Nejen že k webu přitahuje pozornost uživatelů internetu, kteří hledají nějaké konkrétní informace (a při hledání odpovědí na své otázky se z nich hravě můžou stát zákazníci webu firmy, ne kterém najdou odpověď). Kvalitní obsah zároveň přitahuje k webovým stránkám pozornost internetových prohlížečů. Právě díky tomu se webové stránky posouvají směrem nahoru ve vyhledávačích. A díky tomu se web firmy dostává do širšího povědomí veřejnosti. 

Pravidelné kvalitní příspěvky na blog si žádají pravidelné úsilí. Díky němu si ale každá firma může nastavit styl komunikace s veřejností, může se odlišit od konkurence a může svým zákazníkům přinést neocenitelnou přidanou hodnotu. A to rozhodně není málo.