Trendy se pravidelně a velmi rychle mění v módě, stavebnictví, v technologiích i na webech. I když webové stránky představují samy o sobě spíše statickou záležitost, na trendy je dobré reagovat. Nemusí jít nutně o to přejímat bezhlavě veškeré módní vlny, které se přes nás přeženou. Koneckonců to platí nejen v případě webových stránek, ale jaksi obecně pro módní trendy. 

Záležitosti, které byly ještě nedávno při tvorbě webových stránek cool a trendy, se dnes mohou zdát nudné, překonané, nevyhovující. A kdo by chtěl, aby jeho webové stránky byly nudné? Aby je návštěvníci opouštěli, sotva se na ně dostanou? Takových lidí asi nebude moc. Účelem webu bývá mnohem častěji upoutat pozornost návštěvníků. A tu prostě nudou a zastaralými věcmi nepřipoutáte. Tím neříkáme, že je třeba každý rok předělávat web. Je ale dobré trendy pravidelně sledovat a přemýšlet o nich v souvislosti s vlastním webem, s jeho přirozeným vývojem a uživatelskou přívětivostí. 

Jaké trendy tedy můžeme v roce 2023 očekávat? Důležitou roli bude hrát rychlost načítání stránky. Optimální rychlost načítání stránky je jedním ze zásadních faktorů, které berou v potaz internetové prohlížeče. Nejrůznější průzkumy potvrzují, že rychlost načítání stránky má přímý dopad na chování uživatelů. Pokud načítání stránky a odezva akcí trvá moc dlouho, uživatel raději stránku opustí. To nikdo nechce. Co pro to můžeme udělat? Lazy loading. To je nástroj, který místo načítání obsahu celé stránky načítá pouze ten obsah, který si návštěvník zobrazuje. Pro tuhle chvíli tedy prohlížeč načítá jen text článku, který zrovna čtete. Na načítání obrázku nebo formuláře dojde až ve chvíli, kdy se k němu uživatel uživatel dostane. 

Efekt, který se nazývá paralax a který se používá ke zvýšení dynamiky webové stránky, najde podle všeho v příštím roce velké uplatnění. Efekt funguje na principu posouvání obsahu stránky různou rychlostí, obsah umístěný vepředu je posouván rychleji než pozadí (to zůstává na svém místě vzhledem ke stránce). Díky tomu vzniká zdání hloubky obrazu, obsah dostává dynamický a poutavý dojem.

Trendy a předpovědi na příští rok se shodují i  v záležitosti, která se týká kurzoru. Úprava jeho tvaru (například ve shodě s grafickou identitou webu nebo značky nebo ve jménu tématiky webu) nebo implementace animací, které jsou právě kurzorem spouštěné, může návštěvníky bavit jak při pouhém pohybu napříč stránkami, tak při interakcích. 

Komunikace se zákazníky za každého počasí, pardon, v každé denní i noční době, to je téměř nutnost, minimálně u těch firem, které si na kvalitní zákaznický servis potrpí. Organizačně pokrýt takovou potřebu není zrovna jednoduché, na to tu ale máme stroje. Respektive chatboty. Takový chatbot je schopný navázat se zákazníkem kontakt a přinést mu odpovědi na jednodušší dotazy a přinést tak pozitivní zkušenosti návštěvníků prakticky bez námahy.  

Pokud se zaměříme na rozložení webu, ke slovu zcela jistě přichází systém mřížky. To sice není žádná novinka, ovšem získává na popularitě, především proto, že přináší na web možnost rozvržení tisku, možnost vytvářet komplikovanější návrhy responzivních stránek. I ten dodává webům kýžený čistý vzhled. 

Snad nikoho už nepřekvapí, že webové stránky mohou sledovat historii prohlížení a polohu uživatele. Toho využívají ty nejsofistikovanější webové stránky. Zobrazují dynamický obsah, který je založený na chování uživatelů v minulosti nebo na tom, co o uživateli vědí. Právě personalizovaný obsah dokáže výrazně zvýšit pohodlí svých zákazníků, díky tomu lze dosáhnout vyššího stupně konverze, než jak tomu je u obecného obsahu. S takovým chováním se jako uživatelé setkáváme denně, stačí zkusit vyhledávač Google. Dva uživatelé při vyhledávání stejného hesla najdou rozdílné výsledky, které vycházejí z uživatelské historie. Dá se říci, že personalizovaný obsah se stal samozřejmostí a že jeho absence vyvolává v uživatelích vysokou míru nevole (rychle jsem si navykli na pohodlí, které nám personalizovaný obsah nabízí). Moderní a uživatelsky přívětivé webové stránky by na to neměly zapomínat. 

Další dva body spolu docela úzce souvisejí. Jde o to co nejvíc se přiblížit všem potenciálním zákazníkům. Dostupnost webových stránek pro všechny uživatele, včetně návštěvníků s postižením, a možnost hlasově integrovaného rozhraní. Zvyšování dostupnosti webu lze dosáhnout výrazným barevným kontrastem mezi obsahem (textem) a pozadím, dále přidáním indikátoru, který se zobrazuje kolem odkazů při využívání navigace s pomocí klávesnice, dále jde o využívání štítků a instrukcí s poli formuláře a využívání funkčních alternativních názvů pro obrázky. Dále také zmiňovaná možnost vyhledávání na webu s pomocí hlasově integrovaného prostředí.